Printre noi, exista persoane pentru care pofta de dulciuri a devenit o adevarata dependenta, la fel ca dependenta de droguri, alcool sau de tigari. Responsabilitatea poate fi atribuita tulburarilor hormonale, problemelor alimentare sau pur si simplu stresul ori carentelor afective.

Vei spune ca niciunul dintre motivele anterioare nu este suficient sa justifice excesele. Trebuie sa existe si alternative sanatoase pentru dulciuri, nu-i asa? Iti vom da dreptate.

Indiferent de cauzele care genereaza aceasta dependenta aproape incontrolabila, mare atentie la consecintele abuzului de zahar si de alimente bogate in zahar. Obezitatea, patologiile cardiace sau diabetul sunt doar cateva dintre urmarile grave cu care se pot confrunta ”vinovatii” care nu renunta la aceste placeri interzise.

Cat este de nociv zaharul?

Zaharul este prezent aproape in toate produsele alimentare industriale. Poate ca nu il vei gasi pe eticheta cu numele de “zahar”, ci sub diverse alte denumiri (fructoza, dextroza, sucroza sau zaharoza). Consumat din abundenta, are efecte devastante pentru sanatate.

Pentru evitarea si limitarea daunelor asupra sanatatii, este indicat sa cauti cateva alternative sanatoase pentru dulciuri. Desi nu intotdeauna efectele sunt imediate, nu inseamna ca ele nu exista. Consumul ocazional, cu moderatie, nu strica, insa odata dus la extreme, repercusiunile nu vor intarzia sa apara.

Prima afectata este glicemia iar cel mai cunoscut efect al hiperglicemiei (cresterea concentratiei de zahar din sange) este stimularea sintezei de insulina. Cand nivelul glicemiei este ridicat, pentru reducerea nivelului de zahar, pancreasul incepe sa produca insulina in cantitati mari. Cum reactiile sunt in lant, totul se va finaliza cu o si mai acuta pofta de dulciuri.

La randul ei, cresterea insulinei, datorata excesului de zahar, poate avea ca efecte:

  • Acumularea de tesut adipos (crestere ponderala, obezitate);
  • Pierderea calciului din dinti si oase (carii dentare, maladii osteoarticulare);
  • Tulburari gastrointestinale (tensiune abdominala, constipatie, diaree, colite etc.);
  • Iritabilitate si stres, stari cauzate de dependenta creata de dulciuri;
  • Cresterea aciditatii corpului (a pH-ului), care slabeste imunitatea;
  • Agravarea maladiilor respiratorii (de exemplu astmul);
  • Agravarea bolilor cronice (diabet, hipertensiune, maladii cardiovasculare, cancer).

Exista alternative sanatoase pentru zahar?

Fructele – alternative sanatoase pentru zahar

Una dintre cele mai sanatoase alternative pentru dulciuri o reprezinta fructele, cat mai colorate si diversificate. Acestea contin o anumita cantitate de zahar si ar trebui sa acopere macar partial, pofta de dulce.

Zaharul continut in fructe este digerat in mod divers fata de zaharul rafinat si sunt de preferat in locul acestuia. Iar surplusul de vitamine, minerale si fibre ajuta la:

  • Incetinirea mecanismelor de absorbtie a zaharului, impiedicand situatiile de “abstinenta”;
  • Contrastarea efectelor metabolice negative ale glucozei.

Cu putina perseverenta, persoanele ce au cazut “victime” dependentei de dulciuri, se pot folosi de fructe pentru indulcirea diverselor preparate. Fructele pot fi folosite ca:

  1. Fructele proaspete

O idee inspirata este sa inlocuiesti prajiturile, bomboanele, croissantele, ciocolata si alte dulciuri / specialitati de patiserie, cu fructe de sezon proaspete si apetisante, consumate ca atare sau sub forma de salate.

  1. Sucurile de fructe

Daca nu te-am convins, poate ar trebui sa-ti pregatesti un delicios suc din fructele preferate. Pentru si mai multa savoare, poti adauga si o lingurita de miere, dar nu mai mult, pentru a nu cadea in extrema cealalta.

  1. Fructe uscate

Si pentru ca esti pro retete sanatoase, de ce sa nu folosesti fructele uscate ca alternative sanatoase pentru dulciuri si inlocuitor al zahararului? Stafidele, curmalele, merisoarele si multe alte fructe uscate iti vor indulci cu success orice crema sau blat de prajitura. Vei descoperi gusturi si consistente particulare, altele decat cele cu care erai obisnuit(a).

Zahar brut

Inlocuieste zaharut procesat cu zaharul brut necristalizat (atentie! Nu brun). Zaharul brut este un fel de suc de trestie uscat. Zaharul brut contine in proportie de 85% zaharoza, saruri minerale, magneziu, potasiu, crom dar si vitamin B1. Vitamina B1 necesara pentru a metaboloza zaharul consumat.

Indulcitori naturali – alternative sanatoase pentru zahar

Exista o multime de indulcitori naturali folositi ca alternative pentru zahar:

  • Sirop de agave
  • Sirop de stevia
  • Mierea

Indulcitorii se gasesc la farmaciile naturiste sau in supermarketuri. Sunt foarte sanatosi si iti vor satisfice cu success pofta de dulciuri.

Incearca sa renunti la zahar. Alege sa ai un corp sanatos dar si silueta dorita.

Stiai ca…

Daca in mod normal consumi multe dulciuri bazate pe zahar si vrei sa slabesti, prin simpla renuntare la  alimentele care contin zahar vei pierde cateva kilograme? Citeste cu atentie orice eticheta si vei constata ca aproape toate alimentele cumparate contin zahar.

Daca tot esti in favoarea stilului de viata sanatos, combina alimentatia sanatoasa cu sportul. Te asteptam in Sala Online GymSport, PRIMA SALA ONLINE DIN ROMANIA, cu o multime de antrenamente!

Pin It on Pinterest

Share This
error: Continutul este protejat !!